בניינים בקנדה

יוקר המחייה בישראל

ישראל הינה מדינה בה רמת המחיה גבוהה ויקרה ביחס למדינות רבות בעולם כולל מדינות מערביות ומתקדמות. יוקר המחיה מתבטא במרבית התחומים ונובע מסיבות שונות – אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא במחירי הדירות היקרים ובמדינה שבה מרבית האזרחים מעוניינים ברכישת דירה הבעיה הזאת מציקה רבות. מחירי הדירות עלו בגלל היצע וביקוש, בגלל מדיניות שגויה של הממשלה לאורך שנים, בגלל ריביות נמוכות בבנק שהמריצו אנשים לרכוש דירות להשקעה בחו"ל ועוד. בגלל עלותן הגבוהה של הדירות גם מחירי השכירויות של הדירות נחשבים לגבוהים. הדירות היקרות ביותר נמצאות בגושים עירוניים ובמיוחד בגוש דן, ואילו בפריפריה עדיין לא משתלם לגור בגלל היעדר די מקומות עבודה.

סיבות ליוקר המחייה

ישראל הינה מדינה מבודדת והתערבות ישירה דרך רגולציה הובילו לריבוי של מונופולים בעמדות מפתח. משום כך, מחירי שירותים רבים שמיועדים לציבור יקרים אף הם. מדובר על שירותי בנקאות ושירותים פיננסים אחרים, מזון, תיירות ועוד. עלויות השכר בענף הבנקאות הינן גבוהות מאוד וידוע כי הבכירים במערכות מקבלים סכומים גבוהים מאוד. סיבות לכך הם רגולציה של הממשלה, וכן, ריכוזיות גבוהה והיעדר תחרות. שוק המזון מאופיין אף הוא במחירים גבוהים והדבר נובע מהיעדר חשיפה לחו"ל, מרגולציה, מהיעדר תחרות פנימית, בריבוי מונופולים של יצרנים, רשתות מזון ועוד. גורם נוסף שמשפיע על הייקור המוצרים והשירותים הוא ענף הכשרות שגובה כסף על שירותי פיקוח במסעדות, במפעלי ייצור מזון ועוד.

רמת שכר נמוכה, יחסית

רמת השכר  בישראל אינה  גבוהה יחסית ליוקר המחיה, כך, שרבים אינם מצליחים להתאזן כלכלית. הכנסתם הכוללת איננה מספיקה לכסות הוצאות חודשיות והם נאלצים להיכנס לגירעון מתמשך. הם מחפשים פתרונות שונים ביניהם: עזרה מההורים, נטילת הלוואות, צמצום במזון ובדברים חיוניים אחרים, שלעיתים, פוגעים במשפחה וברווחת ההורים והילדים. קיימות גם עמותות שונות המסייעות בדרכים שונות לנזקקים. מדובר על חלוקת  מזון, ביגוד, צעצועים, אמצעי חימום ופריטים שונים הנדרשים למשפחות ולבודדים. בישראל יש שכבות אוכלוסייה שחיה ברווחה, ואחרת, שמתקשה לנהל חיי נוחות סבירים. חלק ממעמד הביניים נכלל אף הוא בקטגוריה האחרונה.

יוקר מחייה בקנדה

לעומת זאת, בקנדה ניתן לחיות חיי נוחות ורווחה בגלל שיוקר המחיה אינו גבוהה כמו בישראל. בקנדה יש מדיניות רווחה מתקדמת שמעמידה את האזרחים בשורה הראשונה. חופשת לידה, לדוגמא, משתרעת על שנה שלמה בניגוד לכ-3 חודשים בלבד בישראל. שירותים חיוניים רבים ניתנים חינם או במחירים נמוכים יחסית,  ומדובר על חינוך, בריאות ועוד. מחירי המזון אינם גבוהים בגלל התחרות הבריאה שקיימת ובגלל גודלו של השוק הקנדי. מחירי הדיור נוחים ואפשר לרכוש דירה או להשכיר אחת כזאת במחירים סבירים. כך שהדברים הבסיסיים נמצאים בטווח הישג יד של כל אזרח ממוצע. הגירה לקנדה היא אופציה מעודפת וטובה אצל רבים, שמעוניינים לפתוח בהליכי הגירה לארץ אטרקטיבית זאת.